Ved du, hvad brugerne ser på din hjemmeside? – Eller endnu vigtigere, hvad de ikke ser?

Kender du brugerens prioritering af de visuelle elementer på hjemmesiden?

Eller hvor lang tid de kigger på jeres vigtigste fokusområder og hvilke, der så bør opdateres?

Eye Tracking

Med en Eye tracking analyse kan du finde ud af, hvor stærk jeres digitale markedsføring er

En almindelig usability test bygger på brugerens evne til at fortælle om oplevelsen. Men det er ikke altid nok. En Eye tracking analyse giver os mulighed for at observere de “tankeprocesser”, som brugerne ikke oplever som et problem, og dermed ikke fortæller om.

Mere end 90% af en persons handlinger styres direkte af underbevidstheden. Især øjnenes bevægelsesmønster er et udtryk for dette.

Ved brug af Eye tracking registreres præcis, hvad og hvor brugerne kigger og hvor lang tid, der er kigget på ethvert element.

Så du får svarene på:

  • Hvad der tiltrækker deres opmærksomhed
  • Hvad der ignoreres
  • Hvad der distraherede dem

Eye tracking giver dig derfor en enestående mulighed for at få en dybere indsigt i brugernes oplevelser, og hvad de egentlig “tænker”.

Heatmap Eye Tracking

”Jeg” gider ikke at læse indholdet, før ”jeg” tror, at du kan løse mit problem

Det er velkendt, at brugerne ikke læser indholdet –  de scanner det. Så faktisk har du kun 4 sekunder (inklusiv loadtid) til at fange deres interesse. Hvis det ikke lykkes, vil mange forsvinde igen. Til gengæld vil dit indhold blive både læst og brugt, hvis brugerne er sikre på, at du løser deres problem.

Med Eye tracking analyse kan vi se, om brugerne ”flakker” søgende rundt på siden, eller om indholdet bliver læst.

Så nemt er det faktisk, at finde ud af, om I taler ”brugernes sprog”, eller om brugerne overser en vigtig information fordi en navngivning eksempelvis er ulogisk, eller et image er vildledende.

Eye tracking afslører også ”vampyreffekten”

Vampyreffekten er unødvendige elementer, der ”stjæler” brugernes opmærksomheden, således at jeres vigtige budskaber ikke ”opdages”. Vampyreffekten optræder ofte i forbindelse med brugen af animationer, store bannere, flash og stærke farver i stort omfang.

Her er nogle af de spørgsmål, som en Eye tracking analyse kan give dig “værdiskabende” svar på

Få svar på dine kunders udfordringer om specifikke ”usability issues” eller “kunderejsen”, som kan strække sig over brochurer, e-mails, video, sociale medier og naturligvis hjemmesiden selv, på alle former for ”devices” (mobil, tablet, desktop). Alle dele kan med fordel analyseres ved brug af Eye tracking.

Test prototyper og wireframes inden der “sættes strøm” til. Du behøver ikke at vente med at teste eksempelvis en nye hjemmeside, før den er færdigudviklet. En test tidligt i forløbet vil ofte spare dig og din organisation for mange penge og ressourcer.

Sådan forløber en test

Inden testen starter, har vi i samarbejde med dig gennemgået de problemstillinger, der skal findes svar på og hvor mange personer fra den rigtige målgruppe, der skal deltage.

Så sætter vi det rette testmiljø op (gerne hos dig), og testen kan begynde.

Når en test er slut, gennemgår vi Eye tracking optagelserne med personen, og følger op på de situationer, som vi kan se, har givet personen udfordringer. Ved at gøre det på denne måde, opnår vi, at testen forløber uden forstyrrelser, og vi kan observere brugernes adfærd i sin helhed.

Til sidst samler vi alle vores observationer og råd sammen og gennemgår dem med dig. Alle optagelser og forbedringsforslag er naturligvis dine.

Sådan kommer du videre

Sidder du nu tilbage med en række ubesvarede spørgsmål, eller er du blevet tændt på at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig, så er du mere end velkommen til at kontakte os. Vi deler gerne vores erfaringer med dig over en god kop kaffe.

Kontakt os

– når du ønsker at vide mere. Vi er aldrig længere væk end en kop kaffe.

Kontakt os